Onnistuneen pelin epäonninen tarina – Glory to Rome

Jätä kommentti

18.4.2016 Kirjoittanut JK

Carl Chudyk oli Massachusetts Institute of Technologysta valmistunut matemaatikko, joka palasi Kaliforniasta takaisin itärannikolle dotcom-kuplan puhjettua ja elätti itseään kuriirina päivisin ja suunnitteli pelejä iltaisin. Eräs hänen suunnittelemansa peli oli strateginen korttipeli Glory to Rome. Chudyk testasi sitä MIT:n opiskelijoiden strategiapeliseurassa. Tästä seurasta kasvoi 2000-luvun alussa Cambridge Games Factory, pieni toiminimi, joka julkaisi muutamia halpoja pelejä. Glory to Rome oli näistä ensimmäisiä (2005).

Glory to Romea myytiin halvassa blisteripakkauksessa, läpinäkyvässä muovissa, sääntökirjanen taitettuna kahtia. Kortit oli kuvitettu sen näköisesti kuin joku strategiapeliseuran kundeista, se joka on ”itsekin vähän piirrellyt”, olisi saanut tehtäväkseen ”laittaa niihin jotakin hauskaa”. Ja kas, kuvittaja Ed Carter olikin CGF:n johtaja. Mikään pelissä ei olisi osannut ennakoida sen tulevaa mainetta.

 

image

Pelaajalauta. Yläpuolella rakentuvat ja valmiit rakennukset, vasemmalla (laudan reunan alla) palkatut työläiset, alla (laudan reunan alla) tavaravarasto.

 

Kävi nimittäin niin, että Glory to Rome oli hyvin onnistunut peli, ja se huomattiin. Siitä tuli monen lempipeli, se on voittanut palkintoja ja kivunnut BoardGameGeekin rankingissa sijan sata paikkeille – ei ollenkaan huonompi saavutus loppujen lopuksi melko simppeliltä korttipeliltä, joka näyttää nuhjuisen peliseuran omalta labor of lovelta.

Mitä useampi rakastui Glory to Romeen, sitä enemmän löytyi myös niitä, jotka ilmaisivat inhonsa sen kuvitukseen. Niinpä kun pelistä alettiin suunnitella uutta painoerää, se päätettiin kuvittaa uudelleen. Ed Carter laittoi uuden GtR-edition Kickstarteriin ja pyysi 21.000 dollaria projektia varten. Hän sai sen melkein nelinkertaisesti. Kaikki halusivat uuden, tällä kertaa ammattimaisesti kuvitetun edition Glory to Romea!

Tästä alkoivat Carterin ongelmat: mies teki paitsi ns. huonoja bisnesvalintoja, sai huonoihin aikoihin potkuja tyttöystävältään (joka oli kiinalainen, ja jonka piti auttaa häntä pelinvalmistajan kanssa) että leipätyöpaikaltaan. Carter menetti säästönsä ja talonsa ja aika liudan potentiaalisia ystäviä. Glory to Romen Black Box Edition myöhästyi vuoden ja vihaiset tukijat saattoivat ajoittain käyttää aika rumaa kieltä.

Kun Black Box lopulta saapui, sen uusi taide… jakoi mielipiteitä. Nyt oltiin nimittäin menty vanhasta sarjakuvamaisuudesta toiseen äärimmäisyyteen, ja GtR oli hyvin tyylitelty ja abstrakti. Itse asiassa se ei näytä oikein muulta kuin tylsältä.

Minulla oli vanha Cambridgen versio pitkään kaverilta lainassa, enkä jostain syystä vain saanut sitä kaivettua pöydälle. Luin säännöt pariin kertaan ja joka ilta oli tarkoitus pelata sitä, mutta ei sitten kuitenkaan.

En keksi mutta selitystä kuin se, että pelin ulkomuoto oli liian suuri karkote. Sitä ei tee mieli pelata. Tuntui jotenkin väärältä asettaa kortit vaimon eteen ja koettaa vakuutella, että tämä on kuulemma tosi hyvä peli kyllä.

Lopulta onnistuin sentään pelaamaan sitä peliryhmässämme muutaman oluen jälkeen.

GtR:ssa jälleenrakennetaan Roomaa keisari Neron aikana (tai toimesta) tapahtuneen tulipalon jäljiltä 64 jKr. Kullakin on oma pelaajalauta ja omat rakennuksensa, mutta vuorovaikutus toisten kanssa on mukana monin tavoin. Clou on siinä, että kortit ovat monikäyttökortteja. Sama kortti on joko rakennus taikka työläinen jossakin kuudessa roolista taikka rakennusmateriaalia.

Vuorollaan kukin pelaaja pelaa kortin kädestään jossakin roolissa. Patruunaalla palkataan lisää väkeä itselle töihin; duunarilla saadaan yhteisestä poolista kortti rakennusaineeksi varastoon; arkkitehdillä ja käsityöläisellä rakennetaan rakennuksia; legioonalaisella voi kaapata pelaajilta kortteja; ja kauppiaalla rakennusmateriaalia saa myytyä voittopisteiksi. Muut voivat sitten joko peesata (follow) eli suorittaa saman roolin tehtävän taikka funtsia (think), eli ottaa uusia käsikortteja.

image

Iso osa strategiaa tulee siitä, mitä rakennuksia rakentaa. Nämä kun suovat valmistuessaan etuja ja lisäkykyjä, jotka voivat ohjata koko pelin suuntaa. Osa korteista on hyvin voimakkaita (Colosseumilla esimerkiksi voitettiin meillä koko peli), mutta nämä ovat luonnollisesti vaikeampi rakentaa kuin vähemmän voimakkaat rakennukset.

Jos saisin jostain käteeni GtR Black Boxin edullisesti, voisin kuvitella lisääväni sen pelikokoelmaani tuollaisena noin tunnin korttipelinä, joka on yhtä aikaa strateginen että melko kevyt ja tyydyttävä taulunrakennuspeli. GtR tarjoaa strategisia valintoja ja varmaankin palkitsee kokeneen pelaajan lisääntyneellä ymmärryksellä eri korttien yhdistelmien suomista eduista, mutta ei silti vaadi otsalohkon ylikuormittamista. Mutta mustaa laatikkoa ei Kickstarter-kampanjan jälkeen ole ollut juuri tarjolla, ja vanha edition on yksinkertaisesti horribile visu.

Ei niin että Cambridgenkään Romea olisi missään myynnissä. Amazonissa siitä saa tätä kirjoittaessa maksaa 199 dollaria.

  • Lähteet: GtR CGF:n edition sisältämät esittelyt; em. linkki Ed Carterin Kickstarter-tarinaan.
  • Tämän artikkelin kirjoittaminen muuten sekoitti sekä älypuhelimeni kameran että tilttasi tietokoneeni. Onneksi en ole taikauskoinen, muuten veikkaisin GtR:n olevan kirottu.
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: