Marrakechin teema elää

Jätä kommentti

6.3.2016 Kirjoittanut JK

Perhepelille on hyväksi, jos siinä ei ole salaista tietoa. Tällöin pienimpiä voi vapaasti auttaa. Jos pelin juju menee pieleen silloin kun muiden kortit tietää, peli ei veny nuorempien lasten kanssa pelattavaksi. Marrakech esimerkiksi on avoimen tiedon peli, ja viisivuotiaan voi ottaa peliin mukaan, koska häntä voi neuvoa. Hän vieläpä tykkää pelistä. Siinä kun on söpöjä mattoja.

Siniseen mattomereen pysähtyminen tuli kalliiksi. Kolikot tosin on pinottu kuvaa varten.

Marrakech (Dominique Ehrhard 2007) on abstrakti perhepeli, joka sopii varmasti aikuisille, jotka pitävät abstrakteista peleistä, mutta joka teemansa ansiosta nousee lapsillekin mieluisaksi perhepeliksi. Lasten mielestä Mattopelissä myydään söpöjä mattoja. Tarkemmin ottaen siinä vuoron aikana ensin liikutellaan ukkoa, basaarinvalvojaa, sitten maksetaan rahaa sille, jonka matolle mahdollisesti pysähdytään, ja lopulta asetellaan matto peliruudukolle ukon viereen. Pisteitä (rahaa) saa, kun basaarinvalvoja seisahtuu toisen pelaajn vuorolla omalle matolle. Valvoja siis ”ostaa” maton. Tytöt pitävät myyntipuheita matoille ja mainostavat niiden hienommuutta toisten mattoihin nähden. Toiselle kuittailun jaloa taitoa tulee myös harjoiteltua. Isä selittää:

”Pojat usein tykkää vähän haukkua toisia huonommiks kuin ite. Se on vähän sellaista leikkiä, eikä välttämättä kiusaamista, jos sen tekee hyvin. ” Olennaista on, että tämä kaverillinen kuittailu tehdään silloin, kun toisella menee hyvin tai hän luulee itsestään liikoja, ei silloin kuin hänellä menee huonosti. Kuittailun tarkoitus on vetää lesoilija alas;  vetää wannabe-pomolta valtaistuin alta, kun hän on istumassa siihen. Haavoittunutta taas ei enää tulisi lyödä. Silloin astutaan kaverillisen kuittailun alueelta kovistelun alueelle.

Mutta koska herkässä iässä olevat haavoittuvaiset tytöt eivät ainakaan vielä tätä vaikeaa taitoa hallitse, vaan karvaimman tappion hetkellä itseen otetut sanat johtavat itkuiseen poistumiseen huoneesta, keskitymme omien mattojen mainostamiseen eikä toisten ilkkumiseen.

Teemamme Marrakechille siis on: Basaarinvalvoja ostaa mattoja, joille pysähtyy koska havaitsee ne hienoiksi. Paha mieli meidän pelaajille on tullut siitä, jos heidän mattojaan ei osteta – ei niinkään silloin kun he joutuvat maksamaan kivoja puukolikkoja toisten matoista. Ja vuoron päätteeksi basaarinvalvojan viereen asetetaan uusi matto myynti- ja markkinointitarkoituksessa: ”Katsokaa hyvä herra, miten hieno matto tämä sitten on.”

Ja basaarinvalvoja, elämänsä pikkudiktaattori, jatkaa matkaansa haksahtaakseen tähän mattoon myöhemmällä vuorolla. Se luulee olevansa pomo. Mutta meidän matothan vie sitä.

”Mattopeli” on kiva pieni laatanasettelupeli, jossa laatat ovat pahvilaattoja parempia. Sitäkin oudompaa on, että jostain syystä meillä ekoissa peleissä aina joltakulta unohtui asettaa mattoja vuoronsa päätteeksi: sen huomasi vasta loppupelissä siitä, että mattoja oli eri määrä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mint Works Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Mölkky New York 1901 Noa No Thanks! Once Upon a Time Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Port Royal Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: