Madeira on saari, viini, lautapeli ja opetus tekstilajista nimeltä ”lautapelin sääntökirja”

Jätä kommentti

4.3.2016 Kirjoittanut JK

Englanniksi lautapeli Madeira tarkoittaa raskasta portugalilaista kahden tunnin harrastajapeliä vuodelta 2013: heidän Madeiransa on nimeltään Santa Cruz. Meille Santa Cruz tarkoittaa hard rockia ja skeittausta, ja Madeira taas on ytimekkäästi nimetyn Marcel-André Casasola Merklen perhepeli vuodelta 2012. Madeira on myös saari, mutta siihen yhtäläisyydet Madeiran ja tämän jälkimmäisen lautapelin kanssa loppuvatkin (edellistä lautapeliä en ole pelannut, mutta se kai oikeastikin liittyy Madeira-saareen).

Madeirassa rantaudutaan saarelle, tutkitaan se, rakennetaan sille ja muutetaan luonnonvarat voittopisteiksi tavoitekorttien mukaan.

 

Lähde: Lautapeliopas.fi

Poimin Madeiran, koska siinä on kartta, puuhärpäkkeitä, se oli halpa, ja ajattelin siitä tulevaisuudessa perhepeliä lasten kanssa. Madeiran kuvitus on Stone Agestakin tuttua kelpoa Michael Menzelia. Peli liikkuu ikäsuosituksella 8+, mutta on kyllä selvästi vaikeampi kuin moni muu kasiplussa kuten Takenoko, Dixit tai Camel Cup. Mutta tiedättekö mitä? Madeira saattaa olla hyvä seuraava askel Afrikan tähteä pelanneille. Kummassakin on kartta, jota pitkin edetään, ja laattoja, joita käännetään ja joista saa juttuja. Madeira vain tarjoaa jotain palkitsevaa haastettakin, myös aikuisille.

Madeiran clou on siinä, että saari valloitetaan pelin aikana kahdesti. Jostain syystä me valloittajat siis häivymme saarelta siinä vaiheessa, kun olemme saaneet sieltä tarvitsemamme. Aa. Nyt kun kirjoitin tuon, taisin ehkä tajuta, miten tämän temaattisesti perustelisi. Pelaajat tulivat hakemaan saarelta tiettyjä (ehkäpä kuninkaan toiveiden mukaisia?) juttuja, ja ne saatuaan häipyvät. Madeira on siis kuten Holen taannoinen hitti Violet.

When they get / what they want / they never want it again.

Paitsi että ei, Madeirassa ne haluavat sen uudestaan. Sen jälkeen kun saari on rakennettu, kaikki rakennukset poistetaan kartalta, ja rakentaminen alkaa toisessa vaiheessa uudestaan. Temaattisesti siis ehkäpä saaren koordinaatit unohtuvat, rakennukset vuosien saatossa mädäntyvät ja romahtavat ja saari painuu unholaan. Parin sukupolven jälkeen tutkittuaan vanhojen kirjoitusten kuvauksia tuosta kadotetusta paratiisista uudet rohkeat tutkimusmatkailijat päättävät löytää sen, ja alkaa uusi valloituskilpajuoksu.

Eli Madeira sittenkin on kuin Violet, jossa lauletaan seuraavaksi:

Go on, take everything, take everything, I want you to

Asia, jota en ymmärrä: kuka kirjoittaa lautapelien sääntökirjat, ja miksi hän ei ole ihminen? Tuntuu kuin sääntökirjat olisi yleensä kirjoitettu jonkinlaisiksi peleiksi itsessäänkin: päättelypeleiksi. Säännöissä ei yleisesti ottaen useinkaan suostuta kertomaan, mikä on pelin idea, mitä siinä on tarkoitus tehdä ja miksi. Nämä joutuu päättelemään rivien välistä kun lukee sääntöpykäliä. (Ja ei, ”se, joka kerää eniten voittopisteitä, voittaa” ei vielä riitä.) Agricolan sääntökirja oli tästä ehkä kauhein tapaamani esimerkki. En kahden läpiluvun jälkeen ymmärtänyt pelistä vielä mitään. Onneksi netistä löytyy opetusvideoita.

Madeirassa sanotaan, että ”Hän valitsee yhden avoimista korttiseteistä (sis. pisteytyskortit) ja ottaa kortit käteensä.” Ja myöhemmin: ”Pelaaja saa myös valita omat ensimmäisen vaiheen korttinsa.” Tästähän voimme päätellä, että pelaaja voi tuossa aiemmin valita myös jonkun toisen kortit? Eli ne korttisetit, joilla toinen pelaaja on pelannut ensimmäisen vaiheen, ovat nyt myös värvättävissä. Tämähän on iso juttu! Miksei sitä sitten kerrota isosti? Yleensä kun asioista kirjoitetaan, lukijoille koetetaan monin kielellisin ja kirjallisin keinoin saada painotettua sitä, mikä on olennaista ja tärkeää ja vaikeaa ja yllättävää, että lukija pysyy kärryillä. Lautapelien sääntökirjoja lukiessa mietin: Tämä vaikuttaa isolta jutulta, mutta se tiputetaan ohimennen like it’s no thang, eikö se siis olekaan iso juttu? Mitä en nyt ymmärrä? Kuinka tyhmä olen? Miksi peli haluaa minun tuntevan itseni tyhmäksi? Miksi paljastan tyhmyyteni julkisessa blogissa? M.O.T.

Ja nähtävästi ”korttisetti” tarkoittaa tässä kohtaa siis ”setti, joka pitää sisällään sekä rakennuskortit että pisteytyskortit”, eikä pelaaja voi valita vain osaa näistä. Tällaisia asioita, jotka ovat ilmiselviä nyt, kun peliä on kerran pelannut, mutta eivät ummikolle – eli sille joka sääntöjä tarvitsee.

Ehkä ihmiset eivät kehtaa huomauttaa tästä, koska eivät halua vaikuttaa tyhmiltä. ”Kyyyllä minä sen sääntökirjan tajusin… ihan pikkuvauvoille!… sitten kun sinäkin olet oppinut pelin säännöt, se sääntökirja on ihan selkeä.”

Madeiran ohjekirja on yritetty tehdä rautalangasta, se on pitkä ja tarkkaan kuvitettu. Silti minulla oli vaikeuksia hahmottaa peliä. Mutta ehkä olen tyhmempi kuin keskiverto ihminen, jonka halutaan oppivan pelaamaan Madeiraa.

Kyse lienee siitä, että oletan tekstilajiin nimeltä ”lautapelin sääntökirja” pätevän samanlaiset säännöt kuin muihin tekstilajeihin. Pitää oppia lukemaan sääntökirjoja omintakeisena tekstityyppinään, sellaisena, jossa mikä tahansa lause voi olla joviaali tai kokonaisuudelle ratkaisevan tärkeä, eikä sitä näe päältä mitenkään. Se pitää oivaltaa, kaivaa rivien väleistä.

(Onkohan Madeirassa muuten itsessäänkin jotain epäintuitiivista? Tarkoitan esim. liikkumiskortteja, joissa on liikkuvien ihmisten kuvia, mutta jotka ovat nimeltään rakennuskortteja, koska jos jonnekin liikutaan, sinne myös rakennetaan – paitsi jos ei ole enää rakennuspalikoita, jolloin ei voi rakentaa, vaan vain liikkua. Niillä jokikorteilla liikkuminen ei tullut kahden ekan pelin jälkeen vielä minulle itsestään.)

Ja vielä toinen tyhmän aloittelevan peliharrastajan kysymys:

Mikseiköhän teemaa usein edes koeteta ottaa sääntökirjoissa huomioon? Eihän teemaa nyt hävetä tarvitse, vaikka siltä välillä vaikuttaa. Teema on olemassa pelaajaa varten ja voi auttaa häntä ymmärtämään pelin sääntöjä. Jos Troyes’ssa esim. Munkki-kortti muuttaa yhden valkoisen nopan kolmeksi keltaiseksi, sehän tarkoittaa sitä, että munkit ovat todella kovia tekemään töitä, ora et labora jne. Täysin temaattista ja helppo muistaa, varsinkin kun kuvassa munkki paiskii töitä. No, tässä tapauksessa on palkitsevaa tajuta temaattisuus itse. Se on ikään kuin harkittu kerronnallinen aukko, jonka lukija huomaa, täyttää ja tuntee itsensä tyytyväiseksi.

Mutta siis joo. Odotan vielä pari vuotta ennen kuin opetan Madeiraa lapsille. Pelissä on muistipelielementti, kun kortit tulevat uudelleen käyttöön. Muistielementit eivät ole omia suosikkejani, mutta toisaalta se tarkoittaa, että en ole pelissä tässä kohtaa yhä hyvä kuin lapset, joilla on luonnostaan parempi muisti kuin aikuisilla. Peli antanee siis tällä tavalla vähän tasoitusta lapsille. Se on hyvä veto perhepeliltä.

Madeira on tätä kirjoittaessa Lautapelit.fi:ssä alessa kympin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelejä

7 Wonders Duel 10 Days in Europe 1775: Rebellion 1918: Veli veljeä vastaan 1960: Making of President Abluxxen Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: All Creatures Big and Small Big Box Agricola: Family Edition Alhambra Alias Altiplano Amerigo Amul Animal Rescue Antiquity Arboretum Architects of the West Kingdom Arkadia Arkham Horror: The Card Game At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Azul Azul: Stained Glass of Sintra Azul: Summer Pavilion Bang! Bark Side Battle Line Belratti Best Treehouse Ever Beyond Baker Street Biblios Blitz Bowl Blood Bowl Blue Lagoon Blueprints Bohnanza bondtolva Bonfire Bora Bora Brandon the Brave Brass: Lancashire Brikks Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Burger Up Burgle Bros Bus Byzanz Bärenpark Cabo Cacao Camel Cup/Camel Up Candy Chaser Caper Carcassonne Carcassonne: Safari Carcassonne Junior Carnegie Carpe Diem Cartographers Castell Castle Panic Castle Rampage Castles of Burgundy Castles of Burgundy: 20th Anniversary Edition Castles of Burgundy: The Dice Game Castles of Mad King Ludwig Castles of Tuscany Catacombs of Karak Catan Catan Junior Caverna Caverna: Cave vs Cave Caylus Celestia Century: Spice Road Cheeky Monkey Chez Greek Chicago Express Citadels City of Spies: Estoril 1942 Claim Claim 2 Claim: Reinforcements Clank! Clans of Caledonia Co-Mix Coal Baron Codenames Codenames Duet Coimbra Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Colt Super Express Combo Color Commissioned Compatibility Concept Kids: Animals Concordia Cook-Off Copenhagen Corinth Cottage Garden Council of Four Cubist CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Decrypto Deus De Vulgari Eloquentia De Vulgari Eloquentia: Deluxe Edition Diamant Diamonsters Die Quacksalber von Quedlinburg Die Tavernen im Tiefen Thal Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Doppelkopf Doppelt So Clever Doublehead Kids Draftosaurus Dragomino Dragon's Breath Dragon Castle Dream Factory Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland El Grande Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Escape Room: Pakohuonepeli Escape the Room: Arvoitus tähtitieteilijän kartanossa Etanaralli EXIT Explorers of the North Sea Fake Artist Goes to New York Falling Sky Fallout Fertility Fiasco Fight for Olympus Firenze Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Florenza Dice Game Fog of Love Food Chain Magnate Forbidden City Formula D For Sale Forum Trajanum Freedom: The Underground Railroad Fuji Fuji Flush Fungi Funkelschatz Ganz Schön Clever Gemblo Genial Getaway Driver Ghost Fightin' Treasure Hunters ginirommi Ginkgopolis Glory to Rome Glücks-Piraten Goa Go Go Eskimo Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Gùgōng Hacienda Haggis Halli-Klack Hanabi Hanamikoji Hansa Teutonica Harry Potter: Hogwarts' Battle Harry Potter: Hogwarts Battle - Defense Against the Dark Arts Hepan hirnahdus Here I Stand hertta Heul Doch! Mau Mau High Society Hoity Toity Hokkaido Hollywood Honshu Hornet Hugo: Das Schlossgespenst Hurjan hauska autokilpa Imhotep Imhotep: The Duel Imperial Infinity Gauntlet: A Love Letter Game In the Year of the Dragon Islebound Isle of Skye Istanbul It's a Wonderful World Jaipur Jamaica Julkkispeli (Time's Up!) Just One Jäinen kuolema. Suomen talvisota jätkä Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Kalaha Kanin hop hop Kanin loikka Karak Kariba Kartel Karuba Karuba Junior Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of the Dice King of Tokyo Kingsburg Klask knaves Knuckling Knights Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos La Boca La Granja LAMA Lanterns Las Vegas La Venise du Nord Leo menee parturiin Linko! Linnanvaltias Lords of Waterdeep Lorenzo Il Magnifico Lost Cities: Rivals Lost Expedition Love Letter Macao Mad Madeira Magic Tower Majesty Mallorca Mancala Manhattan Project Marco Polo II: In the Service of the Khan Marrakech Masters of the Universe Mato mato Matryoshka Mechs vs. Minions Medieval Academy Memoir '44 Menolippu Menolippu: Pohjoismaat Merlin Mice and Mystics MicroMacro: Crime City Midnight Party Mint Works Minun ensimmäinen pelini: Hedelmätarha Mmm! Modern Art Monza Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Municipium Murano My City My First Castle Panic My First Stone Age: The Card Game Mykerinos Mysterium Mysterium Park My Village Myyräpeli Mölkky Nations Newton New York 1901 Noa No Thanks! Notre Dame Nova Luna Obsession Oceanos OctoDice Oh My Goods! Once Upon a Time On Mars Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Oriflamme Orléans Otys Outfoxed! Overbooked Palaces of Carrara Paladins of the West Kingdom Pandemia Paperback Parade Patchwork Pedzace Jeze Pedzace Slimaki Peikkopolku Pelaajien valinta 2017 Pelaajien valinta 2018 Pelaajien valinta 2020 Photosynthesis Port Royal Potion Explosion POW! Power Grid Princes of Florence Prodigals Club Puerto Rico Pulsar 2849 Quacks of Quedlinburg Quest for El Dorado Qwinto Qwixx Ra Race for the Galaxy Raiders of the North Sea Railroad Tycoon/Railways of the World Rajas of the Ganges Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Richard Ritterschlag Riverboat Rocky Road à la Mode Rokokoo Roll Player Root Rory's Story Cubes Roskis Rudi Racer Rumpel-Ritter Saboteur Sagrada Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan San Marco Santa Monica Santiago Santo Domingo Santorini Savannah Cafe schnapsen Scotland Yard Seasons Shakespeare Shakki Sherlock: Holmes & Mycroft Sherlock Holmes Consulting Detective Shipyard Shogun Showtime Signorie Silk Road Sintra Skull King Smile Space Freaks Spicy Splendor Splendor: Marvel Star Wars: Imperial Assault Staufer Dynasty Stone Age Story Chest:Tarina-arkku Suburbia Sundae Split Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Tales of the Arabian Nights Targi Teotihuacan Terraforming Mars Terra Mystica Texas Showdown Thebes The Crew The Gallerist The Game The Golden Ages The Mind The Pursuit of Happiness The Taverns of Deep Valley This War of Mine: The Board Game Thurn & Taxis Ticket to Ride: Nordic Countries Tides of Time Tikal Timeline Tiny Epic Kingdoms Tokaido Torakkapokeri Tournay Trails of Tucana Trajan Triumph & Tragedy Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Troyes Dice Twice As Clever Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Vanuatu Verflucht! Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Voyages of Marco Polo: Agents of Venice Wacky Wacky West Wallenstein Welcome (to Your Perfect Home) Welcome to... Welcome to the Dungeon Wendake When I Dream Wingspan Wooop Wooop World´s Fair 1893 Yedo: Deluxe Edition Yokohama Yspahan Zombie Kidz: Evolution Zooloretto Zooloretto Junior Zoo Panic
%d bloggaajaa tykkää tästä: