Madeira on saari, viini, lautapeli ja opetus tekstilajista nimeltä ”lautapelin sääntökirja”

Jätä kommentti

4.3.2016 Kirjoittanut JK

Englanniksi lautapeli Madeira tarkoittaa raskasta portugalilaista kahden tunnin harrastajapeliä vuodelta 2013: heidän Madeiransa on nimeltään Santa Cruz. Meille Santa Cruz tarkoittaa hard rockia ja skeittausta, ja Madeira taas on ytimekkäästi nimetyn Marcel-André Casasola Merklen perhepeli vuodelta 2012. Madeira on myös saari, mutta siihen yhtäläisyydet Madeiran ja tämän jälkimmäisen lautapelin kanssa loppuvatkin (edellistä lautapeliä en ole pelannut, mutta se kai oikeastikin liittyy Madeira-saareen).

Madeirassa rantaudutaan saarelle, tutkitaan se, rakennetaan sille ja muutetaan luonnonvarat voittopisteiksi tavoitekorttien mukaan.

 

Lähde: Lautapeliopas.fi

Poimin Madeiran, koska siinä on kartta, puuhärpäkkeitä, se oli halpa, ja ajattelin siitä tulevaisuudessa perhepeliä lasten kanssa. Madeiran kuvitus on Stone Agestakin tuttua kelpoa Michael Menzelia. Peli liikkuu ikäsuosituksella 8+, mutta on kyllä selvästi vaikeampi kuin moni muu kasiplussa kuten Takenoko, Dixit tai Camel Cup. Mutta tiedättekö mitä? Madeira saattaa olla hyvä seuraava askel Afrikan tähteä pelanneille. Kummassakin on kartta, jota pitkin edetään, ja laattoja, joita käännetään ja joista saa juttuja. Madeira vain tarjoaa jotain palkitsevaa haastettakin, myös aikuisille.

Madeiran clou on siinä, että saari valloitetaan pelin aikana kahdesti. Jostain syystä me valloittajat siis häivymme saarelta siinä vaiheessa, kun olemme saaneet sieltä tarvitsemamme. Aa. Nyt kun kirjoitin tuon, taisin ehkä tajuta, miten tämän temaattisesti perustelisi. Pelaajat tulivat hakemaan saarelta tiettyjä (ehkäpä kuninkaan toiveiden mukaisia?) juttuja, ja ne saatuaan häipyvät. Madeira on siis kuten Holen taannoinen hitti Violet.

When they get / what they want / they never want it again.

Paitsi että ei, Madeirassa ne haluavat sen uudestaan. Sen jälkeen kun saari on rakennettu, kaikki rakennukset poistetaan kartalta, ja rakentaminen alkaa toisessa vaiheessa uudestaan. Temaattisesti siis ehkäpä saaren koordinaatit unohtuvat, rakennukset vuosien saatossa mädäntyvät ja romahtavat ja saari painuu unholaan. Parin sukupolven jälkeen tutkittuaan vanhojen kirjoitusten kuvauksia tuosta kadotetusta paratiisista uudet rohkeat tutkimusmatkailijat päättävät löytää sen, ja alkaa uusi valloituskilpajuoksu.

Eli Madeira sittenkin on kuin Violet, jossa lauletaan seuraavaksi:

Go on, take everything, take everything, I want you to

Asia, jota en ymmärrä: kuka kirjoittaa lautapelien sääntökirjat, ja miksi hän ei ole ihminen? Tuntuu kuin sääntökirjat olisi yleensä kirjoitettu jonkinlaisiksi peleiksi itsessäänkin: päättelypeleiksi. Säännöissä ei yleisesti ottaen useinkaan suostuta kertomaan, mikä on pelin idea, mitä siinä on tarkoitus tehdä ja miksi. Nämä joutuu päättelemään rivien välistä kun lukee sääntöpykäliä. (Ja ei, ”se, joka kerää eniten voittopisteitä, voittaa” ei vielä riitä.) Agricolan sääntökirja oli tästä ehkä kauhein tapaamani esimerkki. En kahden läpiluvun jälkeen ymmärtänyt pelistä vielä mitään. Onneksi netistä löytyy opetusvideoita.

Madeirassa sanotaan, että ”Hän valitsee yhden avoimista korttiseteistä (sis. pisteytyskortit) ja ottaa kortit käteensä.” Ja myöhemmin: ”Pelaaja saa myös valita omat ensimmäisen vaiheen korttinsa.” Tästähän voimme päätellä, että pelaaja voi tuossa aiemmin valita myös jonkun toisen kortit? Eli ne korttisetit, joilla toinen pelaaja on pelannut ensimmäisen vaiheen, ovat nyt myös värvättävissä. Tämähän on iso juttu! Miksei sitä sitten kerrota isosti? Yleensä kun asioista kirjoitetaan, lukijoille koetetaan monin kielellisin ja kirjallisin keinoin saada painotettua sitä, mikä on olennaista ja tärkeää ja vaikeaa ja yllättävää, että lukija pysyy kärryillä. Lautapelien sääntökirjoja lukiessa mietin: Tämä vaikuttaa isolta jutulta, mutta se tiputetaan ohimennen like it’s no thang, eikö se siis olekaan iso juttu? Mitä en nyt ymmärrä? Kuinka tyhmä olen? Miksi peli haluaa minun tuntevan itseni tyhmäksi? Miksi paljastan tyhmyyteni julkisessa blogissa? M.O.T.

Ja nähtävästi ”korttisetti” tarkoittaa tässä kohtaa siis ”setti, joka pitää sisällään sekä rakennuskortit että pisteytyskortit”, eikä pelaaja voi valita vain osaa näistä. Tällaisia asioita, jotka ovat ilmiselviä nyt, kun peliä on kerran pelannut, mutta eivät ummikolle – eli sille joka sääntöjä tarvitsee.

Ehkä ihmiset eivät kehtaa huomauttaa tästä, koska eivät halua vaikuttaa tyhmiltä. ”Kyyyllä minä sen sääntökirjan tajusin… ihan pikkuvauvoille!… sitten kun sinäkin olet oppinut pelin säännöt, se sääntökirja on ihan selkeä.”

Madeiran ohjekirja on yritetty tehdä rautalangasta, se on pitkä ja tarkkaan kuvitettu. Silti minulla oli vaikeuksia hahmottaa peliä. Mutta ehkä olen tyhmempi kuin keskiverto ihminen, jonka halutaan oppivan pelaamaan Madeiraa.

Kyse lienee siitä, että oletan tekstilajiin nimeltä ”lautapelin sääntökirja” pätevän samanlaiset säännöt kuin muihin tekstilajeihin. Pitää oppia lukemaan sääntökirjoja omintakeisena tekstityyppinään, sellaisena, jossa mikä tahansa lause voi olla joviaali tai kokonaisuudelle ratkaisevan tärkeä, eikä sitä näe päältä mitenkään. Se pitää oivaltaa, kaivaa rivien väleistä.

(Onkohan Madeirassa muuten itsessäänkin jotain epäintuitiivista? Tarkoitan esim. liikkumiskortteja, joissa on liikkuvien ihmisten kuvia, mutta jotka ovat nimeltään rakennuskortteja, koska jos jonnekin liikutaan, sinne myös rakennetaan – paitsi jos ei ole enää rakennuspalikoita, jolloin ei voi rakentaa, vaan vain liikkua. Niillä jokikorteilla liikkuminen ei tullut kahden ekan pelin jälkeen vielä minulle itsestään.)

Ja vielä toinen tyhmän aloittelevan peliharrastajan kysymys:

Mikseiköhän teemaa usein edes koeteta ottaa sääntökirjoissa huomioon? Eihän teemaa nyt hävetä tarvitse, vaikka siltä välillä vaikuttaa. Teema on olemassa pelaajaa varten ja voi auttaa häntä ymmärtämään pelin sääntöjä. Jos Troyes’ssa esim. Munkki-kortti muuttaa yhden valkoisen nopan kolmeksi keltaiseksi, sehän tarkoittaa sitä, että munkit ovat todella kovia tekemään töitä, ora et labora jne. Täysin temaattista ja helppo muistaa, varsinkin kun kuvassa munkki paiskii töitä. No, tässä tapauksessa on palkitsevaa tajuta temaattisuus itse. Se on ikään kuin harkittu kerronnallinen aukko, jonka lukija huomaa, täyttää ja tuntee itsensä tyytyväiseksi.

Mutta siis joo. Odotan vielä pari vuotta ennen kuin opetan Madeiraa lapsille. Pelissä on muistipelielementti, kun kortit tulevat uudelleen käyttöön. Muistielementit eivät ole omia suosikkejani, mutta toisaalta se tarkoittaa, että en ole pelissä tässä kohtaa yhä hyvä kuin lapset, joilla on luonnostaan parempi muisti kuin aikuisilla. Peli antanee siis tällä tavalla vähän tasoitusta lapsille. Se on hyvä veto perhepeliltä.

Madeira on tätä kirjoittaessa Lautapelit.fi:ssä alessa kympin.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: