Kuinka sekoittaa kortit

Jätä kommentti

3.3.2016 Kirjoittanut JK

Ehkä yleisin tapa sekoittaa kortteja on nimeltään overhand shuffle, jota kutsun suomeksi nimellä nakkailusekoitus. Se on se tapa, jossa kortit ovat oikeassa kourassa seisomassa kyljellään, ja sitten ”leikkaat” pakan vasemmasta reunasta satunnaisen paksuisen klimpin kortteja ja nakkaat ne pakan oikealle puolelle. Kehnoimmassa versiossa otat simppelisti vain aina palan ja siirrät sen pakan oikealle puolelle. Tämä on käytännössä sama asia kuin hindu shuffle eli hindusekoitus, joka vain toimii toisin päin: Siinä leikataan pakan päältä erikokoisia korttikimppuja pakan alle. Hindukaan ei sekoita kortteja sen tehokkaammin, mutta bonuspuolella se sentään näyttää ihan huijaukselta:

Parempi tapa tehdä overhand- eli nakkailusekoitus on ottaa ensin iso nippu kortteja ja sitten ”rikkoa” siitä aina pienempiä nippuja, jotka hyppivät toistensa yli kuin alati pienenevät sammakot, kuten tässä opetusvideossa (joka tosin tehdään minun silmissäni väärässä kädessä):

Tämän brutaali overhand-variaatio on se, jossa leikattu korttinippu työnnetään kylki edellä toisen pakan väleihin. Pakka, johon työnnetään, ja pakka joka työntää, ovat molemmat periaatteessa kädessä löyhästi, eikä voimaa ole tarkoitus käyttää, mutta kylki työntyy silti kylkeä vasten ja kortit voivat kulua. Tämä väliinsurvominen on traagista kyllä ainoa overhand-versio, jonka minä poikana opin.

Riffle shuffle eli pläräys on toinen yleinen tapa sekoittaa, ja se on paras tapa saada pakka sekaisin. Siinä korttipakka jaetaan kahteen samanpaksuiseen osaan ja kortit painetaan mutkalle niin että kimpoavat ja plärähtävät vuorotellen tai lähes vuorotellen päällekkäin. Asiaa laskeneen matemaatikko Persi Diaconisin nyrkkisäännön mukaan seitsemän pläräystä saa korttipakan täysin sekaisin eli satunnaistaa sen.

Riffle shuffle ilman pöytää

Riffle shuffle ilman pöytää + taivutus takaisin

Pläräykseen lähtiessä pitää muistaa varmistaa, että kummatkin pinkat ovat samansuuntaisesti, etteivät toisen pinkan kortit päädy seisomaan päällään. Tätä ongelmaa ei ole kaksipuolisilla korteilla, kuten tavan pelikorteilla. Isompi haitta pläräyksessä on se, että kortit taittuvat jopa 90 asteen kulmaan. Tällainen taittelu voi olla ongelma, jos on tarkka korteistaan tai niiden jälleenmyyntiarvosta ja ne ovat vaikkapa arvokkaan lautapelin osia. (Toisaalta vanhin korttipakkani on plärätty helposti tuhat kertaa, ja kortit ja niiden kulmat ovat kyllä kuluneet, mutta eivät kortit vääntyneitä ole.)

Plärätä voi taittamattakin. Tässä hyvä opetusvideo asiasta. Idea on, että kortit vedetään vähän pöydän reunan yli ja pinot työnnetään kalteviksi torneiksi ennen pläräystä. Näin niitä ei tarvitse taittaa läheskään niin voimallisesti kuin peruspokeripläräyksessä.

Tuollainen kulmapläräys vaatii vähän uutta opettelua, jos on minun laillani tottunut tekemään perus-pläräyksen, mutta ei se lopulta ole paljon hitaampi.

Sille, mitä lapset tekevät, kun muistipelilaatat pitää sekoittaa, on alan termi: wash eli pesu. Pestessä laatat/kortit laitetaan lattialle/pyödälle ja sekoitetaan kädellä sikin sokin. Wax on, wax off. Em. matemaatikko Diaconisin mukaan tämä on oikeasti loistava tapa saada kortit sekaisin jos kortteja pestään minuutin verran, ja puoli minuuttiakin on jo aika hyvä sekoitus. Toisaalta ”peseminen” vie tilaa, on sottaista ja pikkuvauvoille.

Pile shuffle eli pinosekoitus taas ei oikeastaan ole korttien sekoittamista, vaan niiden jakamista pinoihin ihan kuin jakaisi niitä pelaajille. Säntillisesti tehtynä pinosekoitus ei siis satunnaista kortteja, mutta se on paras tapa erottaa vierekkäiset kortit toisistaan, mikä on tärkeää monissa peleissä, joissa kortit päätyvät seteiksi. Potentiaalinen ongelma pinosekoituksen epäsatunnaisuudessa on, että jos alkutilanne tiedetään ja jakaja jakaa yhden kortin aina kerralla, joku sademies voi siitä sitten laskea korttien lopullisen järjestyksen. Sademiesten tai muuten vain turhan vakavasti asiaa ottavien poissa ollessa pinosekoitus on hyvä keino yhdistettynä johonkin aidoista sekoitustavoista.

Lisäksi on olemassa faro shuffle. Siinä kahtia jaettu pakka kirjaimellisesti työnnetään toistensa kanssa limittäin. Faro näyttää hienolta, mutta voisin kuvitella tämän jos minkä kuluttavan korttien kulmia. Taikurit tietävät kertoa, että jos faron tekee täydellisesti kahdeksan kertaa peräkkäin, kortit ovat samassa järjestyksessä kuin alussa.

Keksin poikana oman tapani korttien sekoittamiseen. Siinä pakka jaetaan kolmeen eri kohtaan vasemman käden sormien välissä. Pakka on aluksi oikeassa kädessä ja ohuet korttiniput työnnetään vuorotellen 1) peukalon ja etusormen väliin syntyvän pakan päälle, 2) etusormen ja keskisormen väliin syntyvän pakan päälle ja 3) etusormen ja keskisormen väliin syntyvän pakan alle. En ole törmännyt tällaiseen tapaan muualla, minkä takia epäilen, ettei se ole kovin tehokas tapa saada kortteja sekaisin (ongelma on mm., että pakan päälle ja alle lisätään molempiin jatkuvasti kortteja ja nämähän menevät toistensa kanssa päällekkäin, jos pakan katkaisee), mutta se tulee sormiltani luonnostaan kun sen nuorena meni oppimaan. Tämä sopii myös ohuelle pakalle, eli jos kortteja on vähän.

Eri sekoitustapoja voi ja kannattaa yhdistellä. Joku alan mies kertoi sekoittavansa uuden taikka edellisen pelin jäljiltä järjestyneen korttipakan esimerkiksi tähän tapaan:

  • pinosekoitus viiteen pinoon, pinojen satunnainen kokoaminen
  • nakkailuja + pläräys, nakkailuja + pläräys, nakkailuja + pläräys
  • lopuksi pakan katkaiseminen tai päällimmäisten 1-5 kortin siirto pakan alle

 

Moni lauta- ja korttipeliharrastaja muovittaa korttinsa eli laittaa kortit muovisuojiin, joihin ne  muumioituvat kuolemattomiksi. Mutta jos itse haluaisin kosketella muovia, en pelaisi lautapelejä vaan muuttaisin pallomereen. Joka tapauksessa muovitetuille korteille suositeltu sekoittamistapa näyttää paradoksaalisesti olevan se brutaali overhand eli väliinsurvominen – se tunnetaan nimellä mash shuffle, suomeksi vaikka mättösekoitus. Tässä mättöä artikkelin lopuksi, kiitos lukemisesta!

(En tiedä onko näitä engl. termejä suomennettu, joten muutama suomennos on omani. Jos tunnet oikean suomennoksen tai löydät virheen, kerro pois.)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: