Takenoko-progressio

Jätä kommentti

24.2.2016 Kirjoittanut JK

Ja sitten yhtenä päivänä kokeilin tarjota tyttärelleni ”isojen lasten” peliä. Ei niitä neljävuotiaille soveltuvia pikkulastenpelejä, jotka ovat aikuisille leikin sijasta työtä, koska ne perustuvat joko täysin satunnaisuuteen tai sitten heidän pitää antaa lapsille niin paljon tasoitusta, että peli ei ole enää pelaamista vaan palvelusta (NTTAWWT). Tai sitten ne ovat muistipelejä, jotka eivät minusta ole pelejä ollenkaan, vaan rasittavia kokeita. Kokeita niin kuin koulussa. Ilman kaunista kiitosta korkean numeron muodossa todistuksessa.
Takenokolle (Antoine Bauza 2011) saattaa jäädä erityinen pelipaikka sydämeeni. Se oli meillä nimittäin se ensimmäinen isojen lasten peli, siis perhepeli. Tyttäreni oli seitsemän vuotta ja kaksi kuukautta, alle suositusiän 8+ (8+ on ”isojen lasten” pelien lähes määritelmällinen suositusikäraja) ja päätin opettaa sen pehmeällä laskulla.

DSCF3421

Panda näkee sinut. Pandalla on nälkä.

 

Ensin pelasimme pari kolme peliä avoimilla korteilla, ilman säänoppaa. Pelihän on söpö mutta söpöintä oli huomata tyttäreni oppivan sen luontevasti. Hän oli vain että ”no niin, sitten mä teen puutarhuritoiminnon… tää siirtyy tänne… ja sinne kasvaa pinkki bambu”. Pieni. Hienosti.

Näiden avauspelien jälkeen säänoppa oli luonteva lisätä ja sen oppi saman tien. (Toisaaltahan kun asiaa miettii, sen ei pitäisi olla ihan niin yllättävää – juuri lapset ovat mestareita oppimaan, sitä nuoruus on.)

Seuraava vaihe Takenoko-progressiossa oli kääntää tavoitekortit piiloon. Avoimet tavoitteethan paitsi vievät jännitystä, lisäävät avoimen tiedon myötä mahdollisuuden sabotoida toisen tavoitteita. Peli neljä tai viisi kokeilimme sitten Takenokoa täysillä, comme il faut. Se onnistui hyvin. Pari kertaa tytär halusi varmistaa minulta ymmärtäneensä tavoitekortin oikein, kuten oli sovittu. Lopulta tätäkään ei enää tarvita.

Paitsi että nyt viisivuotias innostui haluamaan mukaan peliin. Pienellä opastuksella peli onnistuu häneltäkin, mutta olemme regressoittuneet takaisiin avoimiin tavoitekortteihin.

Pelinä Takenoko ei ole huippujännittävä. Vuorovaikutusta ei juuri ole, ja odotteluakin tulee, koska kukin pelaajavuoro koostuu peräti kolmesta toiminnosta (säänoppa ja kaksi toimintoa). Kokeilin sitä kerran vaimon kanssa ja molemmille tuli lapsellinen olo. Mutta lasten ja etenkin tyttölasten kanssa se toimii. Se on kaunis ja söpö peli ja jättiloikka eteenpäin muistipeleistä. Että pelaaminen lasten kanssa voi olla kivaa aikuisellekin.

Takenokoon on näköjään lisäosakin, Chibis.

Siinä on tyttöpanda ja vauvapandoja.

EIKÄ

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pelejä

7 Wonders Duel Above and Below Adventure Land Afrikan tähti Agricola Agricola: All Creatures Big and Small Agricola: Family Edition Alhambra Alias Amerigo Antiquity At the Gates of Loyang Augustus Avalanche at Yeti Mountain Bang! Battle Line Best Treehouse Ever Biblios Blood Bowl Blueprints Bohnanza Broom Service Bruxelles 1893 Builders: Antiquity Builders: Middle Ages Bus Cacao Camel Cup/Camel Up Carcassonne Carcassonne Junior Castles of Burgundy Castles of Mad King Ludwig Catan Catan Junior Caverna Caylus Celestia Chez Greek Citadels Clans of Caledonia Co-Mix Codenames Coloretto Colt Express Colt Express: Horses and Stagecoach Compatibility Concordia Cottage Garden CV D&D Dale of Merchants Dale of Merchants 2 Das Vermächtnis des Maharaja Deus De Vulgari Eloquentia Diamant Discoveries: The Journals of Lewis & Clark Dixit Dixit Jinx Dixit Odyssey Dominion Dream Home Dynasties:Heirate&Herrsche Eclipse Eight Minute Empire: Legends Elfenland Eläinpyramidi Escape: The Curse of the Temple Falling Sky Fiasco Five Tribes Flamme Rouge Flash Point: Fire Rescue Flash Point: Urban Structures Fog of Love For Sale Freedom: The Underground Railroad Fungi Glory to Rome Grand Austria Hotel Great Western Trail Gulo Gulo Hacienda Hanabi Here I Stand Hoity Toity Honshu Hornet Imhotep Imperial Isle of Skye Istanbul Jaipur Jamaica Kadonneet kaupungit/Lost Cities Kadonnut kaupunki/Forbidden Desert Karuba Kellotornin kummitukset Keyflower Kilpikonnakisa Kingdomino King of New York King of Tokyo Kingsburg Kodama: The Tree Spirits korttien sekoittaminen Kristallikaivos Lanterns Lords of Waterdeep Love Letter Mad Madeira Mallorca Marrakech Medieval Academy Menolippu Mice and Mystics Mint Works Modern Art Mr. Jack Pocket Mucca Pazza Mysterium My Village Myyräpeli Mölkky Nations New York 1901 Noa No Thanks! Oceanos Oh My Goods! Once Upon a Time Ora & Labora Oracle of Delphi Oregon Orléans Pandemia Patchwork Pelaajien valinta Port Royal Potion Explosion Prodigals Club Puerto Rico Qwixx Race for the Galaxy Railroad Tycoon/Railways of the World Reef Encounter Rhino Hero/Super Rhino Rialto Rokokoo Rory's Story Cubes Roskis Saboteur Saint Malo Salaisuuksien saari Samurai San Juan Santiago Santorini Savannah Cafe Seasons Sherlock Holmes Consulting Detective Splendor Stone Age Sushi Go! Takenoko Tales and Games: The Hare and the Tortoise Targi Terraforming Mars Terra Mystica Thebes The Golden Ages Thurn & Taxis Tides of Time Tikal Tokaido Torakkapokeri Tournay Trajan Troyes Troyes: The Ladies of Troyes Twilight Struggle Tyynysota Tzolk'in: The Mayan Calendar Via Nebula Village Village Inn Village Port Viticulture: Essential Edition Voyages of Marco Polo Wacky Wacky West Wallenstein Zooloretto Zoo Panic
%d bloggers like this: